برج سرست:
نوشته شده توسط : hsi

اين بناى آجرى با نماى خارجى چهار ضلعى در روستاى سرست و در ۸ کيلومترى جنوب بابل در کنار جاده آسفالته معروف به جاده حبيبى قرار دارد و متعلق به قرن نهم هـ.ق است. هر ضلع اين بنا داراى دو طاق‌نماست و بالاى هر دو طاق‌نما مستطيل‌هاى فروريخته‌اى به عنوان جاى کتيبه مشهود است. چهار نبش بنا را پخ نيم‌دايره زده‌اند. گيلويى بنا داراى مقرنيس‌هاى سينه کفترى است و بالاى هر دو مقرنيس کاشى‌هاى نيم‌دايره فيروزه‌اى به چشم مى‌خورد.

چها کنج بنا را از رو پر و جمع کرده و منطقه انتقالى هشت ضلعى را به عنوان پايه گنبد احداث و بر فراز آن گنبدى دوپوش تعبيه نموده‌اند. نماى بيرونى آن هرمى شکل و هشت وجهى است و از داخل گنبدى مدور بر آن زده‌اند. ورودى بنا در جهت شرقى است و در قسمت جنوبى بنا پنجره‌اى نوگير تعبيه شده است.

معرفی دریاچه و تالاب های طبیعی مازندران :

استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می گیرد و ویژگی های هر یک از آنها عبارتند از:

دریاچه ولشت :

اين درياچه در جنوب غرب چالوس و شمال شرق منطقه كلاردشت در ميان دره ای عميق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هكتار و عمق متوسط آن 20 متر می باشد. آب اين درياچه شيرين و حجم آن حدود سه ميليون متر مكعب برآورده شده است که به همين علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و ساير آبزيان می باشد. دسترسی به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امكان پذير است.

دریاچه خضرنبی نوشهر :

اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است. از آن جايی كه اين درياچه از عوامل تخريب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است، جايگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی اين ناحيه شده است.

دریاچه گل پل قائم شهر :

اين درياچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانك و سد خاكی زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است. وسعت آن حدود 5/2 هكتار با عمق بين 1 تا 5 متراست كه به علت شيرينی آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزی تبديل شده است. اين درياچه چشم اندازهای جنگلی زيبايی دارد و محوطه اطراق مناسبی نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

دریاچه ساهون:

این دریاچه در دامنه های جنوب غربی قله دماوند، نزدیک روستای نوا قرار گرفته است. این دریاچه قدیمی و مرداب کنونیف محوطه ای مخصوص اطراق و اقامت موقت دارد.

دریاچه استخر پشت نکا :

اين درياچه در جوار روستای استخر پشت، ميان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دايره ای شكل قرار گرفته كه پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است. وسعت حوضچه مركزی آن بيش از نيم هكتار و حواشی آن در حدود 6 هكتار است. اطراف اين درياچه محوطه ای برای اطراق و استقرار وجود دارد که فاقد امكانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسير يك جاده جنگلی بسيار زيبا از شهر نكا صورت می گيرد.





:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: